25 Tem

E-Ticaret Modellerinden B2B ve B2C Pazarlama

Özellikle son yıllarda e-ticaret sitelerinin önemi oldukça arttı. Dijitalleşmenin insan hayatında yarattığı kolaylık ve yoğunlukla insanların alışveriş için daha az dışarı çıktığını, daha fazla internetten alışveriş yaptığını söylemek yanlış olmaz. E-ticaret, hem müşteriler hem de satıcılar için pek çok fırsatı da beraberinde getirdi.

Günümüzde e-ticaret ile uğraşan firmalar faaliyetlerde bulundukları alanlara göre farklı dallarda kategorileştirilmekte ve bu kategorileştirme doğrultusunda “b2b b2c nedir?” sorusu önemli bir rol oynamaktadır.

Ürünlerin son kullanıcılara mı ya da başka firmalara mı pazarlandığı e-ticaretin türünü belirlemede oldukça önemlidir.  E-ticaret modelleri arasında adını sıklıkla duyduğumuz kavramlar B2B (Business to Business) ve B2C  (Business to Customer) pazarlamadır.

Business to Business kavramının kısaltılmış hali olan B2B, firmadan firmaya pazarlama anlamına gelmektedir. Business to Costumer kelimesinden türetilmiş olan B2C, firmadan müşteriye pazarlama anlamını taşımaktadır.

Firmalara kolaylık, izlenebilirlik, ulaşılabilirlik sağlayan B2B ve B2C yazılımları, CRM yani Müşteri İlişkileri Yönetimi uygulamalarının ilişkili bölümleri ile genişletilmiş ve aynı zamanda odaklanmış hali olarak da düşünülebilir.

B2B ve B2C Pazarlama Arasındaki Farklar

B2B ve B2C arasındaki farklar arasında en önemlisi yapılan iş ya da üretimin sunulduğu kitlenin değişmesidir. B2B’de işletmeler ürün ya da hizmetlerini başka işletmelere pazarlarken B2C’de işletmeler ürün veya hizmetlerini son kullanıcılara pazarlar. Bununla birlikte bu iki model arasında satın alma, satış ve müşteri yönünden de farklılıklar bulunmaktadır:

  • B2B’de gerçekleştirilen alışveriş firma tarafından yürütülüyor. B2C’de ise alışverişin amacı müşterinin bireysel ihtiyacını karşılamaya yönelik olarak değerlendiriliyor.
  • B2B modelinde müşteriler satın alacakları ürünü kendi satış sürecine yetiştirme kaygısı ile aceleci olabilirken, B2C modelinde ise müşteri satın alacağı ürün ya da hizmet ile ilgili olarak her ayrıntıyı bilmek ister.
  • B2B ticarette satın alınan ürün miktarının fazla olması B2C ticarete fiyatların da esnek olmasına imkan sağlıyor.
  • B2B müşterileri belirli aralıklarla alışverişe devam ederken, B2C müşterileri bir ürünü satın aldıktan sonra aynı ürünü satın almaya ihtiyaç duymayabilirler.
  • B2B e-ticarette müşteriler farklı ödeme yöntemlerini tercih ederken, B2C e-ticarette müşteriler kredi kartı ya da diğer çevrimiçi ödeme yöntemlerinden birini tercih ediyor.
  • B2B modelinde müşteriler için web sitesindeki ürün çeşitliliği ve sitenin kullanım kolaylığı önem taşır. B2C modelinde ise kullanıcılar tasarım konusuna daha fazla önem gösterirler.

E-ticaret modelleri arasında yer alan B2B ve B2C yöntemleri birbirinden tamamıyla farklı yöntemler olsa da iki farklı e-ticaret mağazasına sahip olarak iki farklı hedef kitleye de hizmet verebilmeniz mümkün.

Siz de işletmenizi dijital ortama taşımak ve bir e-ticaret sitesi kurmak istiyorsanız GLOBALNET ile iletişime geçebilirsiniz. T-Soft Ankara İş Ortaklığımız doğrultusunda e-ticaret paketleri, e-ticaret çözümleri ve içerik destek hizmetleri ile müşterilerimizin memnuniyetini sağlayama devam ediyoruz.

Sosyal Medyada Paylaş